Publisere‎ > ‎

Blogging


Weblogger, eller blogger, tilbyr en publiseringsform som er enkelt å tilpasse individuelle behov. De ulike bloggløsningene har enkelhet som fellesnevner, noe som sammen med mulighetene for å synliggjøre seg selv bidrar til å senke terskelen for publisering. 

Det at bloggene publiseres på webben fører dessuten til en bevissthet om at man skriver for en mottakergruppe, noe som er et viktig skille mellom blogger og papirbaserte dag- eller prosjektloggbøker. En blogg kan være individuell, satt opp for en avgrenset gruppe eller for en hel klasse.

De aller fleste systemene for weblogger har integrerte verktøy for tilbakemelding, automatisk arkivering, enkel kategorisering samt effektive metoder for å knytte innhold fra ulike logger til hverandre. Dette gjør weblogger velegnet for å presentere og diskutere faglig innhold gjennom semesteret. Samtidig legger det grunnlag for en åpen informasjonsutveksling der en gruppe på en enkel måte kan skape et kunnskapsnettverk med tette bånd innad samt forgreninger utad der de enkelte deltagerne finner dette hensiktsmessig.



Denne veiledningen viser deg hvordan du oppretter en blogg på Blogger.com

Før du kan opprette en blogg på Blogspot, Bloggers webhotelltjeneste, må du ha opprettet en Google-konto. Dersom du allerede har en Gmail-adresse (Googles eposttjeneste) kan du logge på med samme brukernavn og passord.


Opprett bloggen

Grensesnittet kan se litt forskjellig ut, avhengig av om du allerede er pålogget eller ikke. Logg deg på og klikk deg fram til "Ny blogg". Dersom du allerede har en blogg på Blogger.com vil denne komme opp i oversikten:


Dere får deretter opp en dialogboks der dere blir bedt om å fylle inn bloggens tittel og adresse. Som tittel kan dere velge hva som helst, og dere kan endre det i etterkant. Når det gjelder adresse må dere forsøke dere fra ti dere finner en som er ledig. adressen kan dere ikke endre i etterkant, så lenge dere bruker en blogspot-adresse.


Dere vil finne den publiserte bloggen deres på en adresse som dette:
http://<tekst dere velger>.blogspot.com

Vi blir også bedt om å velge en mal. I første omgang velger vi "Picture Window". Dette kan dere senere gjøre endringer på:



Bloggen kommer deretter opp i listen, på denne måten:

Tilpass bloggen

Før vi skriver vår første post skal vi gjøre noen tilpasninger. 


Under "Innstillinger" kan du endre en rekke egenskaper ved bloggen. Vi går ikke gjennom alle underpunktene, men noe det særlig kan lurt å kjenne til er hvordan du kan gjøre bloggen privat, eller knytte den til en avgrenset gruppe. Disse valgene får du ved å klikke på "rediger", til høyre for "Blogglesere":



Skjul for søkemotorer

Poenget med en blogg er vanligvis å synliggjøre innholdet på nettet, men noen ganger kan det hende at du ønsker å begrense spredningen. Ganske mange studenter opptatt av er at innholdet i øvingsoppgavene deres ikke kommer opp ved et søk i Google. Andre ønsker nettopp dette, for aktivt å bruke bloggen som en portifolio.
Dersom du ønsker det er det imidlertid fullt mulig å hindre at søkemotorene indekserer bloggene din:


Språk og formatering

Du bør sjekke "Innstillinger" og "Språk og formatering". Sjekk spesielt "Tidssone", og endre denne til GMT +1 :

Det er mye annet dere kan endre på, f eks knyttet til bloggens utforming, dere kan legge til ulike funksjoner, reklame mm. Det finnes en mengde video-veiledninger, som viser dere hvordan mange av disse mulighetene fungerer.

Dele redigeringsrettigheter

Velg "Innstillinger" og "Grunnleggende". Klikk deretter på "Legg til forfattere" og skriv epostadressene til de du vil dele redigeringstilgangen med:





Når de du inviterer har akseptert invitasjonen kommer de opp i listen over bloggforfattere. Dersom du vil at de du inviterer også skal se kladder, må dere endre vedkommendes status fra "Forfatter" til "Admin":

Denne prosessen er litt omstendelig, men slik må det være så lenge dere vil ha muligheten til å vise fram kladder. Igjen, dersom dere legger ut det dere poster med en gang unngår dere denne problemstillingen, og dere kan lettere få kommentarer fra andre.




Når de du inviterer har akseptert invitasjonen kommer de opp i listen over bloggforfattere. Dersom du vil at de du inviterer også skal se kladder, må dere endre vedkommendes status fra "Forfatter" til "Admin":


Denne prosessen er litt omstendelig, men slik må det være så lenge dere vil ha muligheten til å vise fram kladder. Igjen, dersom dere legger ut det dere poster med en gang unngår dere denne problemstillingen, og dere kan lettere få kommentarer fra andre.

Inntekter

Siden dette er deres egne blogger kan dere godt legge til annonser. Det er faktisk en nyttig erfaring å få litt føling med hvordan sammenhengene er mellom det dere poster og annonser som vises. Prøv det gjerne ut. Dere må i tilfelle knytte Blogger-brukeren deres til Google Adsense.

Skriv en bloggpost

Når du har logget deg på Blogger, får du se oversikten som viser en liste over blogger. Klikk på blyant-ikonet for å skrive et nytt innlegg:



Start med å gi innlegget en tittel (valgfritt) og skriv deretter selve innlegget:



Dere vil kjenne igjen mange elementer, som minner om funksjoner dere finner i en vanlig tekstbehandler. Eksperimenter og gjør dere kjent med hvordan dette fungerer.


I skjermbildet ovenfor har jeg lagt inn en tittel, skrevet en setning i innholdsfeltet, merket et ord og lagt inn en link til fagsidene. I tillegg har jeg lagt en etikett til artikkelen. Det er lurt å bruke etiketter aktivt, slik at du kan skille mellom ulike typer innhold.


Trykker du "Lagre", legges artikkelen inn som en kladd. Du kan ha en artikkel som kladd og gjøre utallige endringer før du trykker "Publiser". Da blir det du har skrevet synlig for andre på nettet. Du kan også gjøre endringer etter at artikkelen er publisert.




Først som sist kan dere legge spesielt merke til de to visningene "Skriv" og "HTML-kode". I første omgang kan dere benytte skriv, men vi skal etter hvert se litt på HTML. HTML (HyperText Markup Language) er det språket som brukes for å sette sammen websider. Selv om vi ikke skal bruke dette så mye i dette faget (da bør du heller ta Kreativ webdesign), så er det noe vi må forholde oss til når vi publiserer.


Vil du se hvordan innlegget tar seg ut, før du publiserer, klikker du "Forhåndsvisning" for å kontrollere at det ser ut som det skal.
Når du er fornøyd med innlegget, klikker du Publiser-knappen. Dette fører til at innlegget blir publisert.


BlogThis!

Etter hvert finnes det en rekke tillegg til de fleste nettlesere, som lar deg post direkte til bloggen din fra en hvilken som helt webside. Eksempelvis denne, til Chrome.


Finner du ikke et slikt tillegg, kan du bruke et lite skript, som fungerer i de aller fleste nettlesere. Du finner det her: http://help.blogger.com/bin/answer.py?hl=en&answer=41469


BlogThis! åpner et lite vindu, som ser slik ut:



Legg inn avansert innhold

Nettsteder som YouTube, Vimeo m fl legger til rette for at publisert innhold kan legges inn på andre nettsider. På YouTube arter dette seg slik:




Kopier den aktuelle innbyggingskoden (oftest merket ned "Embed" på engelskspråklige sider), og legg denne inn i en bloggpost. Pass på at editeringsvinduet ditt er i "HTML-modus":