Produsere‎ > ‎Søkemotorer‎ > ‎

Hvordan virker Google


Google rangerer nettsider ved hjelp av en størrelse som de kaller PageRank. de fleste søkemotorer baserer seg i dag på lignende metoder. Disse rangeringene beregnes ved hjelp av kompliserte algoritmer, og akkurat hvordan dette forgår er ikke allment kjent. Vi vet imidlertid at noen av de viktigste faktorene er nettsidens tittel, linker til nettsiden og sidens innhold og plassering.

Ifølge Google benytter PageRank World Wide Webs "unike demokratiske natur" ved å bruke linkene mellom nettsider som en indikator til en enkelt nettsides verdi. Google tolker en link fra side A til side B som en stemme, fra side A, for side B. Samtidig ser Google på mye mer enn antallet linker som en side mottar. De analyserer også siden som "avga stemmen". Linker fra sider som selv anses som viktige vektes mer og og hjelper til med å gi andre sider en høyere rangering.

Jo høyere PageRank en nettside oppnår, desto bedre. En høy rangering betyr at siden kommer langt opp på listen over søkeresultater på bestemte ord. Når Google står for mange hundre millioner søk hver eneste dag, så skjønner vi at dette kan være viktig for de som driver et nettsted.

Høy PageRank er ofte en forutsetning for at et nettsted skal bli godt besøkt, noe som frister de som driver nettsteder til å optimalisere sidene sine i forhold til hva som gir best resultat. 

    Top 10 Positive Factors

  1. Keyword Use in Title Tag
  2. Anchor Text of Inbound Link
  3. Global Link Popularity of Site
  4. Age of Site
  5. Link Popularity within the Site'...
  6. Topical Relevance of Inbound Lin...
  7. Link Popularity of Site in Topic...
  8. Keyword Use in Body Text
  9. Global Link Popularity of Linkin...
  10. Topical Relationship of Linking ...