Produsere‎ > ‎Skjermopptak‎ > ‎

Skjermopptak med Lync

Sist oppdatert 09.06.2014

Telefoniprogrammet Lync har mulighet for å gjøre skjermopptak. Med Lync kan du gjøre opptak av det som skjer på skjermen din, samtidig som du tar opp din egen stemme. Har du et webkamera, kan du legge til video av deg selv.

Vær oppmerksom på at studentene ikke har tilgang til å lage skjermopptak med Lync. Dersom du vil at studentene selv skal lage skjermvideoer er du derfor bedre tjent med et program som gjør skjermopptak direkte i nettleseren.

Punktene nedenfor er hentet fra en illustrert veiledning, som HiB-ansatte kan finne på Allmenningen (Sentrale dokumenter/Håndbøker og brukerveiledninger/Brukerveil IT). HiST har også laget en gjennomgang av Opptak i Lync.
  1. For å starte et opptak i Lync, klikk på ‘Møt nå’ i ‘Innstillinger’ menyen. 
  2. Dersom du vil lage en video der du presenterer en powerpoint presentasjon.Klikk på ‘PowerPoint-presentasjon..’ i ‘Del’ menyen. 
  3. Bla deg frem til powerpoint presentasjonen og klikk på ‘Åpne’.
  4. Hvis du har et webkamera kan du filme deg selv mens du presenterer innholdet i powerpoint- presentasjonen. Klikk på ‘Legg til video’ i ‘Video’ menyen.
  5. Nå er du straks klar til å sette i gang opptaket. For å legge på lyd til opptaket trenger du en mikrofon, det letteste er å bruke mikrofonen på hodesettet ditt. Ta på deg hodesettet og klikk på ‘Start opptak’ på menyen ‘>>’ 
  6. Når du er ferdig med presentasjonen din og har gått gjennom det du ønsket å ha med på opptaket, klikker du på ‘Stopp opptaket’
  7. Velg en passende tittel på opptaket ditt og lagre det til ønsket plassering
Etterpå kan du dele videoen ved hjelp av en videotjeneste på nettet. F eks YouTube eller Vimeo. Publisering på YouTube er gjerne å foretrekke, ikke minst dersom studentene selv skal laste opp videoer. De fleste har en Gmail-konto, og denne kan brukes for påloging på YouTube. Youtube-videoer er også enkle å integrere i Itslearning.