Ved å sette produksjon av informasjon først synliggjør vi en klar forankring i praksis, knyttet til hvordan vi omgås informasjon i digital form, samt en erkjennelse av at datamaskiner har gjort det mye enklere å skape nye litterære, grafiske og audiovisuelle verk og spre disse, ofte på grunnlagt av hva andre har produsert og tilgjengeliggjort.
Digital kompetanse møter informasjonskompetanse på en rekke praktiske arenaer, knyttet til å finne, vurdere og produsere informasjon digitalt.
Informasjonskompetanse overlapper digital dannelse på områder som knyttes til hvordan vi bruker informasjon som en del av samfunnslivet, fortrinnsvis på offentlige eller delvis offentlige arenaer. Vi kan samle dette under det å være samfunnsborger på nettet (nettborger).
Sist, men ikke minst, har digital kompetanse en grenseflate opp mot digital dannelse. Dette handler mye om etiske vurderinger i det vi skaper, bruker og publiserer digital informasjon. Begrepet nettvett er her delvis dekkende.